Co nás dělí od zvířat?
Nedávno jsem poslouchala vynikající přednášku P. Mgr. Orka Váchy PhD na téma společenství obětí. Bylo to pojednání o roli genů v lidském chování a rozhodování a především odsouzení alibismu. V návalu inspirace bych se ráda podělila o zamyšlení. Obvláště i proto, že technologie se dnes vyvíjí rychleji než kdy dřív a když čtu o nejnovějších pokrocích vědy a technologie, působí to na mě často téměř jako začátek éry sci-fi.
Dnes už pravděpodobně není mnoho pochyb o tom, že lidé jsou výsledkem evoluce a výroky typu „tak děti, mám za úkol naučit vás teorii evoluce. Já si například myslím, že evoluce je pěkná hovadina, ale stejně ji musím učit,” naštěstí slýcháme už jen z úst bývalého pana Garrisona v South Parku. Už ne tolik známé je, že ani Církev v dnešní době evoluci rozhodně nepopírá. Přesto vztah vědy a víry je často všeobecně chápán jako spíš protikladný. Pomineme-li snahu řady lidí vykládat Bibli doslovně jako vědecké dílo, což je základní mis interpretace, velice často se setkávám s argumentem, že existence Boha prostě není příliš vědecká. Což je vlastně pravda, Boha vědecky nikdo nedokázal ani nevyvrátil. A tady jsem narazila na docela zajímavý paradox.
Při studování zvířecí říše jsme svědky často až fascinující podobnosti. Opice schopné používat nástroje, komunikující mezi sebou, gorily se dokonce dokážou naučit znakovou řeč a lhát jako když tiskne. Gorilí samci mají harém a rodovou hierarchii, bonobové jako správní hipíci mezi opičkami všechny spory řeší hromadným sexem. Šimpanzi se sadisticky mučí. Zdá se, že základní rysy lidské povahy nejsou zdaleka tak originální, jak bychom si mohli myslet. Přestože okouzleni, pohled na naše nejbližší 'příbuzné' nás často nechává poněkud zaraženými. Když ne komunikace a sociální život, co nás tedy vlastně dělá lidmi? Schopnost milovat? Vždyť miluje i pes. Schopnost myslet? Opice si dokážou sestavit plán a dodržet ho. Schopnost si pomáhat? Jenomže ani to ne, jsou popsány mnohé případy altruistického chování v říši zvířat, například je znám druh netopýrů, kde se jednotliví příslušníci vzájemně krmí, aby nikdo neměl hlad. Dalo by se říct, že by to mohl být jednoduše pud řídící zachování druhu, jelikož je dokázáno, že altruismus se dlouhodobě vyplácí. Na první pohled by se mohlo zdát, že tentýž argument se může použít i u lidí. Nicméně na druhý pohled je to trochu složitější.
Na uvedených příkladech jsem se pokusila demonstrovat, že i zvířata jsou zjevně nositeli vlastnosti, o které mluvíme v drtivé většině případů jako o vlastnosti lidské – sebeuvědomění. Anglické slovo 'consciousness' které nese nesmírně komplexní význam a řadu definic. Je to schopnost vnímat sám sebe v kontextu. Nicméně si myslím, že jsou různé stupně sebeuvědomění. Jako první stupeň bych pro účely téhle úvahy označila uvědomění si sebe a rozlišení 'já' a 'ty'.Druhý stupeň bych označila uvědomění si svého těla a schopnosti cítit různé senzace, včetně bolesti plus schopnost uvědomit si, že tytéž senzace cítí i druhý. Schopnost uvědomit si existenci druhého mohla vést k vývinu altruismu. Třetí stupeň je potom podle mne schopnost rozpoznat svoje pocity a na základě toho vzít na vědomí pocity druhého. To v kombinaci s altruismem už neznamená jen přát si, aby neměl hlad. Ale aby se cítil dobře. Ale co je to dobře? Co je dobře pro mě a co je dobře pro druhého? A proč? Tahle otázka otevírá úplně novou rovinu uvažování. Je to úplně první spirituální otázka. Je to volání po morální struktuře, hodnotách. A když se struktura pojmenuje morálka, na scénu vchází zodpovědnost. Ne jako odpověď pudů, ale jako rozhodnutí. Je moje zodpovědnost jednat nebo čekat, mluvit nebo mlčet, bojovat nebo utéct? Co je dobře teď a co potom, co je dobře pro jedince a skupinu? Co je dobře s výhledem na zítřek co s výhledem na příští desetiletí? A zde leží podle mého názoru předěl toho, co nás dělá lidmi. V nekončícím hledání klikaté cesty zodpovědnosti, nečitelného předělu mezi dobrým a zlým. Náboženství podle mě nevzniklo ze strachu, když vedle pračlověka praštil blesk. Ani z vděčnosti, že to přežil. Podle mého názoru je výsledkem přirozeného vývoje sebepoznání, kdy si člověk uvědomil, že bez uspokojivých odpovědí na své 'proč' stráví život v depresi.
Hnací silou přírody je pud zachování genů. Druhy chtějí přežít a předat život dalším generacím. Zatím se ale žádný pták nezastavil na své cestě na jih a nezauvažoval, co by to znamenalo pro něj a jeho druhy a neudělal vědomé rozhodnutí zůstat přes zimu tentokrát na severu. Na druhou stranu nevidím důvod, proč by k tomu teoreticky evolucí ostatní druhy za vhodných podmínek nedospěly. Ale pak by stejně nezbytně přišel den, kdy by se taky zeptali po smyslu, po Bohu, složili by písně, zapsali dějiny a pohřbili svoje mrtvé. A tohle mě na evoluci fascinuje. Proč nám příroda nadělila tak komplexní mozek, když ve výsledku sabotuje předávání genů? Zatímco ostatní druhy více méně vědí co a jak mají dělat, my se moříme v rozhodování a v agonii vědomí vlastního konce. Ukazuje to, že nás evoluce nevyhnutelně vede k náboženství. Tohle mi přijde jako jeden z největších paradoxů víry a vědy.
Tudíž ano, věřím, že to, co náboženství nazývá „duše“ se mohlo vyvinout evolucí. A dokonce věřím, že je to zcela v souladu s knihou Genesis. A nemyslím si, že pokud by se nám podařilo cokoli podobného simulovat u umělé inteligence, víru to nepopře ani nepotvrdí. Otázkou je, jestli jsme schopni simulovat proces uvažování společně v kontextu altruismu a zodpovědnosti, protože pokud budou přístroje budoucnosti naprogramovány ke sledování jiných hodnot (např. moc) v souvislosti s množstvím informací, které na počítačích sdílíme, nemůžeme mít jistotu, že si proti sobě nesestrojíme superzbraň.
Markéta Cenkerová
Trumpova válka na NATO, aneb co může Evropa očekávat v případě jeho znovuzvolení
Americké volby na podzim příštího roku se pomalu blíží. Zatímco můžeme v rostoucím děsu sledovat politický vývoj za kanálem, jistí lidé si při pohledu na předvolební popularitu oranžového strašáka v blonďatém tupé s potěšením mnou
Markéta Cenkerová
Petice vyzývající k disciplinárnímu řízení proti kardinálu Dominiku Dukovi
Petice adresovaná papeži vyzývající k disciplinárnímu řízení proti kardinálu Dominiku Dukoviza jeho neetické výroky na adresu obětí znásilnění na Ukrajině.
Markéta Cenkerová
Další člověk co se míchá do cizích věcí
Byl zatažený šedivý den krátce po poledni, na hlavní ulici panoval shon každodenní Prahy. Maminka s kočárkem se zrovna vracela z procházky se svým ročním dítětem, když si všimla že zevnitř u vchodu do jejich panelového domu stojí
Markéta Cenkerová
Jsou pejskaři sobci?
Podle papeže Františka do určité míry ano, stejně jako majitelé koček a ostatních domácích mazlíčků. Tedy za předpokladu, že nemají děti.
Markéta Cenkerová
Co znamená pro obyvatele Palestiny zvolení Bidena prezidentem
O konfliktu mezi Izraelem a Palestinou je obtížné psát. Jedná se o problém hluboce zakořeněný v historii obou kultur, bohatě protkaný řetězem křivd a nepochopení. Jako v každém ozbrojeném konfliktu i zde také dnes kráčí
Markéta Cenkerová
Pro Čechy je na kritiku progresivního myšlení ještě brzy
Západní svět se potýká s řadou problémů, kterých můžeme být skrze média i svědky. Ať už se jedná o otázky multikulturního soužití, Me Too movement, politickou korektnost, fluidní sexualitu, Black Lives matter, ochranu planety,
Markéta Cenkerová
Mnichovský arcibiskup nabídnul svou rezignaci v souvislosti se sexuálními skandály církve
Jedno z nejzvučnějších jmen německé Katolické církve, kardinál Reinhard Marx, známý svým proreformním postojem, odůvodnil své rozhodnutí silným výrokem, že “Církev stanula ve slepé uličce”
Markéta Cenkerová
Abych přežila - pokračující svědectví Severokorejky nejen o KLDR
Autorka bestselleru a aktivistka za lidská práva Yeonmi Park skrze svou síť kontaktů zprostředkovává na svém youtube kanálu zpravodajství dění v Severní Koreji, společně se svědectvími šťastlivců, kterým se podařilo uprchnout.
Markéta Cenkerová
Sex ve stínu náboženství
V návaznosti na svůj předchozí článek na téma toxické víry jsem se rozhodla otevřít otázku ještě kontroverznější a v moderní době poměrně palčivou. Jak se dnes staví Katolická církev k sexu?
Markéta Cenkerová
Trocha rebelie by Britům slušela
Tento leden uzavírám třetí rok života ve Velké Británii. Užívaje Brexitoidní šílenství se vším všudy přímo u zdroje, teprve s postupem času pořádně poznávám, co jsou ti Britové vlastně za národ.
Markéta Cenkerová
Pár úvah o Katolické církvi a v Čechách nově působící církvi Sinčchondži
Již nějaký čas se ke mně donášejí především od mých Katolických přátel alarmující svědectví o nové církvi působící na území České republiky jménemSinčchondži.
Markéta Cenkerová
Veselé slasti života studentského
Zkoušky jsou zrádné. Dokonce moc zrádné. Spousta lidí si to už nepamatuje, ale ony jsou tak zrádné, že ani když si vytáhnete na pohled zcela obyčejnou otázku "Co jsem měl dnes k snídani", úspěch není ani zdaleka zaručen.
Markéta Cenkerová
Omyl? Aneb když padají bomby na nemocnici
V časných ranních hodinách 3. 10. 2015 se v afghánském traumacentru v Kundúzu provozovaném mezinárodní humanitární organizací Lékaři bez hranic (MSF) rozpoutalo peklo.
Markéta Cenkerová
A po nás ať spustí Vesuv...!
Vidět Neapol a zemřít. Město ve stínu dodnes činné sopky, pulzující žhavé srdce Itálie. Kdo byl v této zemi a neviděl Neapol, její duši jako by nepoznal.
Markéta Cenkerová
Takvá malá postmoderní pouť...
Být v Římě a nevidět Vatikán. To prostě nejde. Nevadí ani, že papež je zrovna v Americe, že je zima a prší a že je už po desáté večer...
- Počet článků 15
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1530x